Kamis, 12 November 2009

apa itu linux

LINUX adalah satu operating system berasaskan UNIX yg dicipta untuk PC khususnya menggunakan processor INTEL, SPARC, Alpha dan boleh digunakan untuk server atau workstation. Dari satu CD installer (Redhat version 6.2 dan sebelumnya kerana mulai version 7.0 dah menggunakan 2 CD) kita boleh setup workstation atau server apa saja, mail, web, print, file, DNS, firewall dan macam2 lagi!

Apa itu LINUX?
LINUX adalah satu operating system berasaskan UNIX yg dicipta untuk PC khususnya menggunakan processor INTEL, SPARC, Alpha dan boleh digunakan untuk server atau workstation. Dari satu CD installer (Redhat version 6.2 dan sebelumnya kerana mulai version 7.0 dah menggunakan 2 CD) kita boleh setup workstation atau server apa saja, mail, web, print, file, DNS, firewall dan macam2 lagi!


Sejarah LINUX
Segalanya bermula pada Ogos 1991, seorang student dari Finland mengepos (email la!) pada comp.os.minix newsgroup yg berbunyi:



Hello everybody out there using minix -
I'm doing a (free)operating system (just a hobby,

won't be big and professional like GNU)
for 386 (486) AT clones.



Dialah Linus Torvalds, dan dari hobinya tu la akhirnya jadi apa yg hari ni kita kenal sebagai LINUX. Ianya menggunakan standard POSIX dan dibangunkan bukan sahaja oleh Linus Torvalds, tetapi oleh beratus2 programmer seluruh dunia. Segala2nya menjadi besar2an dan menarik minat seluruh programmer dunia. LINUX juga adalah free! Free camana tu? Tak nak beli yg original pun boleh, download je ISO dari site LINUX (tapi takde support dari distribution) dan boleh pakai. Takde salah pun! tak macam barang Microsoft.. asik nak kene lesen2 je.. bila la nak pandai! LINUX juga dtg dengan full source code. Jadi anda boleh membina LINUX anda sendiri dari source code tersebut dan men"distribute"kannya kembali (dengan syarat anda juga mesti membekalkan source code anda). Juga LINUX berasaskan packages.. senang menginstall dan uninstall serta upgrade.. bole juga guna dalam bentuk lain2 source (..tar.gz etc)



Jenis2 Distribution LINUX
RedHat LINUX
Debian LINUX
Slackware LINUX
Mandrake LINUX
Caldera OpenLinux
SuSE Linux
Corel LINUX


dan banyak lagi... seperti Stampede, VA Linux, Black Cat, RedFlag.. cuma yg diatas ni dikira "orang2 lama" kecuali Corel.. lagi satu.. kebanyakan diatas dibina berasaskan UNIX SystemV kecuali Slackware yg berasaskan BSD UNIX (tetapi kernel dia tetap linux.jgn salah paham)



Linux dalam satu disket
MuLINUX

ShareTheNet

FreeSCO

Gater



Sebenarnya, kesemua LINUX diatas ni hampir sama.. yg membezakannya cuma packages.. jadi untuk mengetahui version2 mana yg terbaru, cuma perhatikan kernel version contohnya 2.0.36 untuk RedHat 5.2 , 2.2.14 untuk Redhat 6.2 hinggalah yg terbaru (stable release masa site ni ditulis) 2.4.2 untuk RedHat 7.1.


LINUX dan UNIX
Pernah dengar nama UNIX? mungkin pernah.. mungkin tak.. kalau pernah dengar pun.. tapi dimana ya?.. Sebenarnya UNIX sudah lama bertapak dalam dunia pengkomputeran dunia (antara yg terawal sekitar 60'an), cuma wujudnya adalah didalam sistem Supercomputer atau Mainframe menyebabkan tak ramai yg tahu dan mampu untuk menggunakannya. Harganya?... teramat2 mahal! Puluh atau ratus2 ribu beb! Itupun sebeso almari! Secara asasnya UNIX dicipta oleh Dennis Ritchie dan Ken Thompson dari AT&T (Bell Labs).. dari situ timbullah berbagai versi UNIX ( BSD, SystemIII, SystemV ).. UNIX sememangnya sudah terkenal sebagai tulang belakang sistem server terutamanya untuk internet. Masalah kos yg menyebabkan cuma beberapa syarikat besar saja mampu untuk membeli sistem UNIX. beberapa jenis UNIX dipasaran:



SunOS/Solaris (SunMicrosystem)
HP-UX (Hewlett-Packard)
IRIX (Silicon Graphics)
AIX (IBM)
ULTRIX (Digital Equipment Corporation)



UNIX mmg terkenal dengan multitasking, mampu untuk menjalankan beratus2 malah beribu proses serentak tanpa menjejaskan prestasinya. LINUX merupakan klon UNIX. Cuma membezakannya adalah platform dan hardware dimana LINUX berjalan (berlari sebenonye!)diatas PC biasa dan UNIX diatas komputer mainframe, contohnya SunOS/Solaris yg dijalankan diatas server Sun menggunakan processor SPARC (dari Sun sendiri). Jadi simplenya, LINUX mempunyai segala kebagusan UNIX tetapi mampu untuk di"lari"kan diatas PC biasa. Menakjubkan kan?



Lain2 Open Source Operating System
Sebenarnya, OpenSource Operating System ni bukan LINUX sahaja .. ada beberapa lagi yang muncul selepas LINUX "meledak" dimata dunia. Kebanyakannya sudah lama ada.. cuma mendiamkan diri/low-profile.. tapi sejak LINUX begitu diberi perhatian meluas.. maka ini mendorong mereka untuk "menjenguk ke permukaan". Apa2 pun ini adalah persaingan sihat dan positif.. semuanya keluarga UNIX.



FreeBSD
OpenBSD
NetBSD



Bezanya cuma sedikit.. menggunakan sistem BSD sedangkan kebanyakan LINUX menggunakan SystemV (hanya Slackware yg menggunakan BSD-style dan hampir menyerupai FreeBSD. Inipun kerana Patrick Volkerding tu sendiri org FreeBSD!!). Kesemuanya diasaskan dari source code 4.4BSD-Lite (BSD adalah versi UNIX yg pertama/terawal muncul sebelum SystemIII diikuti SystemV yg membentuk UNIX/LINUX sekarang) dan sekarang pengaruh mereka juga semakin berkembang. Untuk pengetahuan anda, server

Yahoo! , Hotmail dan banyak lagi menggunakan sistem BSD. Walaupun Hotmail itu sendiri hakmilik Microsoft Corp., kenapa tak pakai WinNT atau Win2K? Kerana UNIX/LINUX is the best solutions! Laju, selamat dan lain2 lagi! (Ini yg cuba dirahsiakan oleh Microsoft) Syabas untuk OpenSource!



Perbezaan LINUX dan WinNT


Perbezaan? satu persoalan yg bagus! kebanyakan pihak (terutama dari Microsoft) mendakwa sistem server NT adalah bagus dan multiuser/ multitasking tapi sebenarnya fakta ini amat bercanggah sama sekali. Sebenarnya dalam NT, memang ada pelbagai user dan anda boleh mengakses ke sistem server tersebut. Apa yg dapat anda lakukan apabila mengakses ke sistem server tersebut? Cuma share file dan print sahaja.. bagaimana dengan software / install dan lain2? payah nak cakap :)cuma yg boleh diberitahu dengan LINUX, jika anda add account shell, anda boleh install, copy,delete, uninstall , execute dan lain2 pada software anda dan cuma anda sahaja yg berhak keatasnya! ( kecuali root sebagai system admin yg berhak 100% pada sistem ). Kalau nak diceritakan terlalu banyak sebenarnya.. mampukah sebuah mesin dengan processor 486 dengan 8MB RAM menjalankan

tugas server web dengan WinNT? Tapi dengan LINUX ianya boleh! (minimum requirement adalah i386 tapi pikir logik la beb! takkan le kedekut beno sampai nak suruh pakai 386/486 untuk server tapi kalau nak pakai Windows sanggup beli Pentium4 dengan 256MB RAM! Itu pun nak buat main game je! Nampak cam tak adil je kan? bukak site nih.. yg di"run" atas processor 486 dan 8MB RAM:



http://www.konsultanmasalah cinta



menggunakan RedHat Linux 6.2 , 64kbps leased lines dan mampu untuk menjadi webserver (Apache) yg powerful!
 


Free CursorsMyspace LayoutsMyspace Comments
type='text/javascript'/>